I tjänsten författar ni som organisation samtyckesförfrågningar utefter era egna behov och vilka ni riktar förfrågningarna till. Det finns även möjlighet att utforma och anpassa texten i samtyckesförfrågan till er grafiska profil.
För att förmedla samtyckesförfrågningar finns det fyra metoder. Det går att skicka ut förfrågningar via brev, mejl och SMS. Med hjälp av integrationer kan ni även nå personuppgiftslämnare i era befintliga system eller hemsida.
I tjänsten finns tre olika autentiseringsfunktioner; mobilt BankID, SMS-verifiering och underskrift. Beroende på vilka slags personuppgifter som behandlas bedömer ni som organisation vilken autentiseringsfunktion som ska användas.
När ett samtycke är signerat finns det tillgängligt i tjänsten. Ni som organisation kan gå in och se samtycket och tillhörande signeringsbevis. Med hjälp av signeringsbeviset kan ni som inhämtat samtycket bevisa samtyckets giltighet. Detta är nödvändigt eftersom ni som organisation har bevisbördan vid eventuella tvister.
I tjänsten kan ni anpassa sökningar för att hitta en personuppgiftslämnares alla samtycken, eller vilka som har samtyckt i ett specifikt syfte. När samtycken gått ut eller återkallats kan ni logga in i tjänsten och se vilka samtycken det gäller. Detta för att kunna skicka ut ett nytt samtycke eller ta bort personuppgifterna för samtyckets syfte.